User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

30 april 2019

Lær, læs, skriv

Sidste år i juni, lavede jeg et indlæg, med lidt nye materialer. Blandt disse var "Lær, læs, skriv", som var nogle ark jeg fik lavet, inspireret af mine "Jeg kan læse" ark, men hvor jeg gerne ville have koblet lidt skrivning på. Dengang lavede jeg 22 ark og præsenterede eleverne for 44 ord. Jeg har nu lavet lidt flere opgaver, så I nu kan finde 14 nye ark med i alt 24 forskellige ord - nogle af ordene bliver brugt i begge sæt. De første ark kan findes under 21/6-18 og 23/6-18, de sidste ark kan findes under 30/4-19 - find dem HER.

Det kan evt. være en ide, at eleverne først får arket med ordene, så de lærer disse, før de får læsearkene. 
En ide som måske kan være medvirkende til, at arket med ordene ikke er så uoverskueligt og bombastisk med ord - laminer arket og klip en række ord ud hver for sig. Eleven lærer nu ordet, læser det, skriver oveni og skriver selv med en whiteboardtusch. Rækken kan viskes ren igen efter brug, så det kan bruges til en ny elev.
    

28 april 2019

Lidt flere opgaver til morgenmappe

Så fik jeg lavet 18 opgaver mere til morgenmapperne - så nu er der et total 55 opgaver. Så er der da lidt at begynde med ;-) Jeg håber fortsat, at få lavet flere, så de kommer forhåbentlig drypvis de næste måneder. Opgaverne finder du på Lidt af hvert, hvor du også finder de første opgaver.



Det er lidt vildt at tænke på, at der nu kun er 9 uger tilbage af dette skoleår. Jeg synes tiden er fløjet afsted. Jeg tror, at det med at have 2 meget forskellige arbejde (skole og CFU) får tiden til at gå ekstremt hurtigt. Men hvor er det også fedt - jeg er så glad for at jeg fik muligheden. Jeg har nu været på CFU i lidt over et år, og der er ikke 2 dage der er ens - dagene byder på lidt af hvert. 

I løbet af maj og juni laver jeg et par indlæg som sidste år med gode ideer til litteratur osv. Jeg har også planer om at skrive lidt omkring det at starte 1. klasse - jeg har en kollega som for første gang skal starte 1. klasse, efter at have været på mellemtrinnet i mange år, og jeg har lovet at give hende lidt input. Så jeg vil forsøge at se, om jeg ikke kan få skrevet lidt ned om dette - jeg har skrevet om det før, så det vil jeg også forsøge at inddrage.

Jeg går næste skoleår en lille smule ned i tid, ikke meget, men nok til at jeg forhåbentlig får frigjort en eftermiddag om ugen, hvor jeg kan lave materialer. Jeg får ikke lavet så meget for tiden, da jeg er blevet for nærig med mine aftener og weekender ;-) Jeg tænker, at det bliver lidt anderledes, hvis jeg har en fornemmelse af, at jeg kan bruge dagstimer på mine ting. Vi får se! 

09 april 2019

Pinterest, gratisskole, osv.

Advarsel: Langt indlæg :-) Men - forhåbentlig - er du efter at have læst indlægget blevet meget klogere på hvad pinterest er, hvordan med gratisskole, osv.

Teknologiforståelse er lige nu prøvefag i folkeskolen - som selvstændigt fag og som en del af undervisningen. Det betyder, at der er lavet faghæfte/fælles mål for området, og faget bliver de kommende 3 år afprøvet på udvalgte skoler, hvorefter der skal tages stilling til, hvad der så skal ske i folkeskolen. Teknologiforståelse er mange ting, og det er ikke det, som dette indlæg skal handle om. Men jeg nævner det alligevel, for på mange måder burde der også være et teknologifag for lærere og pædagoger ude i folkeskolen. For mange er det et stort uoverskueligt område at forholde sig til, fordi man enten ikke selv føler sig stærk når det kommer til it, eller fordi man er usikker på de mange nye teknologier. Teknologiforståelse er meget mere end blot kodning og microbit - det er også forståelsen bag it, og f.eks. en forståelse af hvordan f.eks. nettet fungerer. Hvordan søger man, hvad er adresselinie på nettet, osv. På mange måder basale ting for mig, fordi jeg er vant til at begå mig på nettet, men for mange er det en by i Rusland, fordi man mest forholder sig til at gå på fagportaler, facebook, mm., og ikke helt er med på det sprog der er omkring it.

Jeg ser tit eksempler på det med sproget og forståelsen, når jeg kigger rundt i grupperne på facebook. Ofte når lærere eller pædagoger efterlyser noget f.eks. på facebook, lyder svaret “det er på pinterest”. Eller jeg ser folk spørge til, hvad det nye gratisskole hedder. Og det er lidt skidt - for pinterest er ikke en side med filer, og gratisskole er ikke opstået igen. Det betyder i bund og grund at der kommer en falsk forståelse af, hvor, hvordan og hvad man kan finde på nettet. Og dermed - måske - også en ligegyldighed ift. f.eks. copyright.
Jeg har gennem længere tid overvejet at skrive dette indlæg, velvidende at det er med fare for at få skudt en masse i skoen. Men måske bliver folk glade for at få sat nogle ting på plads, så man dermed får en bedre forståelse for nogle af de forskellige sider, vi lærere og pædagoger anvender i vores jagt på materialer.

Lad os starte med pinterest. Det er ikke en side, hvor der kan downloades filer fra. Det er en opslagstavle. Forestil jer en helt almindelig opslagstavle, hvor vi hænger en opgave op, som vi har været glade for at bruge, eller har set en kollega bruge og tænker, den kan nok bruges engang. Det er pinterest. Det betyder, at det er en samling af links, som fører til vidt forskellige steder på nettet. Det betyder også, at der på pinterest findes links til hele verden. De amerikanske lærere er rigtig gode til at blogge og dele inspiration til materialer, og det finder man derfor rigtig meget af. Men i løbet af de sidste par år, er der også dukket flere og flere links op til danske materialer, f.eks. til min blog her. Nogle links fører til en hjemmeside, andre fører til teacherspayteachers (som du kan læse mere om nedenfor). Fordi noget findes på pinterest er det ikke ensbetydende med, at det er til ‘fri afbenyttelse’. Noget materiale skal købes, andet skal man have login til, osv. Og det er så her det er værd også at nævne, at der er noget der hedder copyright/købsbetingelser. Det der med blot at tage et screenshot af et materiale og indsætte i et materiale man laver og dele med andre er altså no-go.

Teacherspayteachers er en amerikansk hjemmeside, hvor lærere deler og sælger egne materialer (lærere fra hele verden). Noget er gratis, det meste koster penge. Der kan sagtens være materiale, som kan anvendes herhjemme i både dansk og engelsk. Men det er meget vigtigt at kigge sig for og læse “Terms of use”, så du ved, hvad der er tilladt og ikke tilladt. F.eks. ift. køb af grafik. Nogle sælgere skriver, at man må anvende billederne i egne komponerede materialer, som man deler/sælger med andre, mens andre skriver, at det kun er til eget personligt brug. Og det må og skal man altså respektere. Så handler man på tpt for at bruge noget i et materiale, som man gerne vil sælge videre, så sørg for at læse nøje efter, hvad der er tilladt og hvad du skal gøre. Og det er selvfølgelig ikke tilladt at have købt et materiale på tpt, og så dele det videre på f.eks. facebook.

Gratisskole.dk er en dansk side, som rigtig mange har brugt. Desværre er siden crashet i løbet af efteråret (panik panik). Der er ikke noget at gøre - siden er væk. Tonie Vedel Gørtz Olesen, som står bag legoglektie.dk, har forsøgt at indsamle så meget som muligt fra lærere og pædagoger, som har sendt materiale til hende, og som hun så har lagt op på sin side. Stor respekt for Tonie, for det er et kæmpe arbejde. Men det er lidt vigtigt at pointere, at det ikke er gratisskole, der er flyttet - Tonie har blot forsøgt at skabe en platform, hvor det er muligt bl.a. at finde materialer fra gratisskole. Der er nemlig også meget mere, idet Tonie forsøger at finde links til diverse sider og smide ind på hendes side. Du kan finde links til disse materialer her. De links som hedder f.eks. “Link A”, dvs. link efterfulgt af et bogstav er materialer fra gratisskole.

Skolekom tror jeg de fleste kender. Det er ingen hemmelighed, at jeg har været kæmpe fan af skolekom og i princippet fortsat er det. For det kan nemlig noget som facebook ikke kan - der kan laves mapper, undermapper osv., så der er en oplevelse af system i de mange filer, som bliver delt - en funktion som ikke findes på facebook. Desværre har facebook i løbet af de senere år fundet indpas. Den store gruppe “For os der underviser i indskolingen” har nu overtaget al den aktivitet, som tidligere foregik i begynderkonferencen på skolekom. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg kom ind i gruppen, men det er nok omkring 4-5 år siden. Da jeg startede i gruppen var der ca. 3000 medlemmer - i dag nærmer vi os 23000 medlemmer! For en uge siden kom meldingen om, at skolekom lukker pr. 31. december 2019. Og det betyder desværre, at der er rigtig mange materialer der går tabt. For materialerne må ikke bare downloades og uploades på f.eks. facebook. De lærere og pædagoger der i sin tid har lavet materialerne har nemlig rettighederne til deres materialer, og derfor må de ikke blot uploades eller deles af andre. Jeg har kendskab til et par enkelte materialer, hvor jeg vil forsøge at få fat i forfatteren bag for at høre, om materialet må blive uploade på facebook eller evt. her på min blog på en selvstændig fane, for det er den eneste mulighed vi har. Så blot for lige at skære det ud i pap - det er ikke tilladt at downloade materialer fra skolekom og uploade til f.eks. facebook, medmindre man har forfatterens tilladelse til, at det er ok. Det er forøvrigt en regel der gælder helt generelt - har man fundet noget et sted man har brugt i sin undervisning, må det ikke bare deles videre. Find i stedet linket og del dette.

Pyha, det blev et langt indlæg, men håber der er nogle ting, som nu giver mere mening.

06 april 2019

Opgaver til morgenmappe

Jeg har i flere år tænkt, at jeg godt kunne tænke mig at lave et opgaveark, som kunne bruges i en morgenmappe (eller lignende). Men jeg ved også, at det er et KÆMPE projekt!! Så det er en af de ting, som jeg gang på gang har udsat. 
Men nu har jeg fået taget hul på bylden, og i denne uge har jeg fået lavet 15 ark til august og 22 ark til september, dvs. 37 opgaveark i alt. Ikke fordi de nødvendigvis skal anvendes i disse måneder, men det kan være en mulighed i f.eks. 1. klasse. Men opgaverne kan i princippet bruges hele året rundt, og hvis du tænker de lige nøjagtig passer til dine elever. Og der er heller ingen der siger, at de skal bruges i en morgenmappe - de kunne også bruges på f.eks. et værksted. Eller blot som ekstra ark i undervisningen. 

Jeg tør ikke love, hvordan næste omgang opgaver kommer, men der skal nok komme flere - skal blot lige have lidt flere timer i døgnet, før jeg går videre. ;-)

Du finder opgaverne på Lidt af hvert.