User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

27 december 2017

Ny blog :-)

Ja ja, så fik jeg alligevel taget hul på noget her i julen, som jeg skrev i mit sidste indlæg. :-) 
Bare rolig - har slappet af og har så sandelig planer om mere afslapning, men nu var ideen der lige. 
Jeg har lavet en ny blog - It i indskolingen - kan findes på indskolingit.blogspot.dk.

Og hvorfor har jeg så det? For det første fordi jeg gerne vil forsøge at samle et sted med alle de gode ideer til apps og programmer og for det andet fordi jeg gerne vil lege med Book Creator og dele disse filer et sted, som ikke er her på bloggen. Og tja, så var en ny blog født. 
Den er fortsat i sin spæde opstart, men har lavet de første 3 bøger, der kan arbejdes med efter nytår, hvis nogle har lyst. Så kig gerne forbi!

Fortsat god juleferie!

20 december 2017

Glædelig jul!

Så blev det den 20. december og i går sendte vi vores elever på en velfortjent juleferie - og den er mindst lige så velfortjent for alt personalet. Vi sluttede dagen af med årets julefrokost - elsker simpelthen at feste med mine kollegaer; det er sådan en god måde at møde dem på en anden måde ind i den daglige tommerum. Og nu holder vi så ferie 15 skønne dage - vi starter først den 4. januar, så vi har dejlig lang juleferie i år.

Bloggen her har nu eksisteret i lidt over 2 år. Det er 'kun' blevet til knap 40 indlæg i år, dvs. slet ikke i nærheden af de mange indlæg der blev lavet sidste år. Men det er nok meget naturligt, da jeg jo lige nu 'genbruger' mange af de filer jeg allerede har lavet, da jeg har 1. klasse. Jeg kan også se, at min blog bliver flittigt besøgt - det er så fedt at se, at så mange kan bruge de ting jeg laver. Noget er helt klart bedre end andet, sådan er det nok ofte, når man selv laver materialer, men så er det jo godt, at der er så meget at vælge imellem. Jeg har ikke helt tal på, hvor mange filer der er her på bloggen, men jeg vil tro et sted mellem 300 og 400. Pænt mange i hvert fald!

Derudover har jeg jo et par blogge mere, som der ikke pt. lægges nyt materiale på - det kan være det kommer igen. På lyttilhistorier.blogspot.dk kan eleverne lytte til små historier - jeg har brugt siden rigtig meget til én af mine elever, og han kan sidde i en hel lektion og være opslugt af at lytte. Desuden er der indskolingspil.blogspot.dk som jeg også kan se fortsat bruges en del. Her er der samlet forskellige spil lavet på learningapps.org. Kan være jeg snart skal se på, om jeg skal have lavet nogle flere. 

Nu skriver vi snart 2018 - hvad skal der så ske af nye ting? Jeg er jo ret begejstret for BookCreator og især fordi Skoletube.dk har fået det med i deres pakke. Det er simpelthen så fed en app (kan bruges på ipad og i chrome-browser), og jeg er ærgerlig over, at min 1. klasse ikke har deres egen chromebook - det får de heldigvis til næste år! Jeg har en plan om, at jeg godt kunne tænke mig at lave en side med bøger til BookCreator, som dels kan bruges til inspiration, dels kan bruges så man kan dele bøgerne med sine elever, så de kan arbejde i den - f.eks. som små arbejdsbøger på computeren. Jeg har ikke helt tænkt færdig endnu, men noget skal der helt sikkert laves. Måske får jeg taget hul på noget allerede her i juleferien...jeg kan godt have en tendens til at blive lidt rastløs når jeg har fri så mange dage, og så må vi se om det er computeren eller en bog der vinder min opmærksomhed. :-)
Derudover vil jeg selvfølgelig fortsat dele nye filer her på bloggen, når jeg lige bliver inspireret til at lave noget nyt, som jeg tænker andre kan få glæde af!

Jeg vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul - jeg håber I får en dejlig en af slagsen med familie og venner! TAK fordi I kigger forbi min blog og kan bruge mine ting!

14 december 2017

Classroomscreen.com

Jeg så lige på twitter en henvisning til siden classroomscreen.com og tænkte jeg lige skulle kigge forbi. Og det er jeg glad for! :-)
Det er en super fin side der kan bruges i klassen til f.eks. at have programmet for en time oppe, hvordan der skal arbejdes (hviske, spørg sidemand, osv). og et nedtællingsur - alt sammen fremme på skærmen på samme tid. Smart!
Jeg lavede lige hurtigt en video, hvor jeg gennemgår de forskellige menuer på siden, så skulle det være hurtigt og let at kaste sig ud i. Jeg er ret sikker på, at den skal jeg i hvert fald i gang med at bruge i min klasse! 



Beklager støjen i videoen. Jeg havde ikke lige mit headset hjemme, og jeg har en computer der køler lidt voldsomt ;-) 
Videoen kan også ses her: https://youtu.be/-7ZsJiRzOd4

08 december 2017

December i 1C

Pyha, så er vi allerede i fuld gang med december! Jeg synes skoleåret indtil nu er fløjet forbi og det er ikke til at forstå, at vi lige om lidt kan drage på en velfortjent juleferie! 
Jeg kan på mange måder godt lide december måned i skolen, når man har de små, for de elsker at hygge og vil gerne høre historie, have kalender og synge sange. Men jeg synes for hulan da slet ikke vi når noget! Jeg kan blive helt overrasket over, hvor lang tid vi indimellem kan bruge på at pakke gaver op, læse et kapitel i en historie og åbne en julekalender med julesange. Jeg havde jo egentlig lavet hilsner fra nissen, men det har jeg desværre ikke fået brugt i min egen klasse. Heldigvis bruger min kollega i en af de to andre 1. klasser brevene og klassen er meget begejstret for dem! :-)

Jeg har lavet et juleugeskema til december måned. Jeg har ikke introduceret klassen for ugeskema endnu, så dette er den spæde start. Eleverne har fået deres eget skema, som de har sat på deres bord, og kan så krydse opgaver ud, efterhånden som de bliver færdig. Her ser i skemaet:


Juleopgaverne er et kompendium samlet med nogle af mine egne opgaver (fundet på fanen jul) og nogle opgaver samlet i løbet af årene. Juleforfatterhæftet er de forskellige skriveopgaver (de to filer med skriveskabeloner), som også findes på fanen jul. Vendespil, domino og match ord og billede er alle materialer fra akea-produkt.dk, som desværre er lukket ned. Alle ordene i spillet har vi desuden til at hænge i klassen. Farveopgaven er for at der er noget hyggeligt - her er det jule-mandalaer. Det har været en stor succes at lave juleugeskemaet - ungerne elsker det! Vi øver os på det der med hviskestemmer, det er vi ikke helt så gode til endnu, men det skal nok komme! Derudover læser vi Tea, Nis og Rotte, som er fundet på skolekom, og 7 elever har en mappe som de selv læser i med "Kender du Nis?", som er en kopimappe vi har på skolen. De arbejder selv, mens jeg læser Tea-historien med resten af klassen. Det fungerer super godt! 

Står du lige og mangler et hyggeligt julespil til en af de sidste dage eller måske sidste skoledag inden juleferien, så husk at der ligger et på fanen jul under datoen 17/11-15. En af mine elever fortalte lige i dag, at hun har det derhjemme, da en praktikant jeg havde for 2 år siden i nov/dec har spillet det med hende - pudsigt :-)


26 november 2017

Novel engineering

I sidste uge deltog jeg i en konference på UCN med titlen "Kom og skab dig i fremtidens skole". Konferencen havde fokus på 21st skills og bestod af oplæg fra diverse fagfolk og praktiske workshops. Jeg var omkring en workshop, der handlede om "Novel engineering", som jeg aldrig havde hørt om før.

Novel engineering handler om, at man tager udgangspunkt i den litteratur der læses, stopper op undervejs når der identificeres et problem, for så at lade eleverne løse problemet. Man kan bruge alle slags historier, dog er fantasy ikke oplagt, for som vores underviser sagde, "i fantasy kan man bruge magi, så ergo kan man blot bruge magi for at løse et problem". Og det giver jo meget god mening. På den korte workshop jeg deltog i blev der taget udgangspunkt i "Orla og de andre rødder" med fokus på historien, hvor der er en løbehjulstyv på spil. Vores opgave var nu, at finde ud af, hvordan vi kunne fange tyven. Underviseren havde lagt karton, tape, sakse, farver frem - og desuden også LittleBits. Vi talte i min gruppe om, at det at have robotteknologi til rådighed ikke er en nødvendighed for at arbejde på denne måde, men når nu det var der, så skulle det selvfølgelig anvendes. Det var sjovt at se, de forskellige muligheder, som grupperne kom frem til ift. at få fanget løbehjulstyven. 

Thomas Christensen, som bl.a. har skoleniskyen.blogspot.dk og danskmedlykkehjul.blogspot.dk, deltog også på workshoppen, og vi snakkede om, at det egentlig var oplagt til at bruge i litteraturundervisningen - og det da i hvert fald ville være en anderledes måde at gribe undervisningen an på. Jeg tænker, at de fleste af os ofte har spurgt vores elever, om der mon kunne være andre måde at løse et problem på, men decideret stoppe op i en tekst og lade eleverne bygge deres egne bud på, hvordan noget løses, tror jeg ikke, at der er mange der har. Thomas og jeg blev hurtigt enige om, at man ikke behøves at have LittleBits eller lignende til rådighed - karton, pap, tape, lim, sakse og farver kan sagtens bruges til en start. Det er den kreative proces og arbejdet med problemet, som er det vigtige, for det er her der udvikles nogle af de kompetencer, som er vigtige vi får lært vores elever.

Hvordan kommer man i gang? Tag et kig på denne PDF, som på dansk forklarer, hvad novel engineering egentlig handler om. Du kan også tage et kig på denne video.
For kort at ridse op, skal der ske følgende:
1. Læs en bog og identificer et problem (dvs. læs selvfølgelig ikke slutningen/læsningen op)
2. Tænk over problemet og brainstorm løsningsmuligheder
3. Design en løsning
4. Få feedback - præsenter/test løsning og få feedback fra andre elever eller læreren
5. Forbedre designet
6. Præsenter løsningen - den kan vises, kan inkorporeres i en historie, hvor eleverne skriver videre på historien, lav en reklame, osv.

www.novelengineering.org har jeg fundet nedenstående korte video, som meget fint viser, hvad novel engineering handler om. På hjemmesiden skriver de, at det kan anvendes i indskolingen og mellemtrinnet - jeg tænker nu egentlig, at det også sagtens kan hives frem i overbygningen. Det eneste det kræver er, at vi som undervisere kigger på vores tekster med lidt andre øjne og stopper op undervejs, for at lade vores elever arbejde med de problemer, som vi finder i teksten. 
Jeg håber, at jeg får mulighed for at afprøve det på et tidspunkt med min klasse - det er i hvert fald skrevet bag øret! :-)


Har desuden fundet en facebookside, som måske kan inspirere, har ikke selv fået kigget nærmere på den, men kig forbi, hvis du gerne vil vide mere om novel engineering.

19 november 2017

Julehilsner til 1.-2. klasse

Pyha tiden går altså stærkt lige nu! Vi går på juleferie den 19. december, hvilket betyder at vi kun har 22 skoledage tilbage - 22!! Det forstår jeg slet ikke, synes jo lige vi er startet i 1. klasse!
Jeg har slet ikke styr på, hvad vi skal lave i december endnu, men jeg har dog gået med en ide om nogle julehilsner hver dag. Dem jeg lavede sidste år til min 3. klasse kan jeg ikke bruge, da de simpelthen er for svære. Så jeg har lige forsøgt mig med at lave en udgave, der kan bruges i 1.-2. klasse. Jeg synes egentlig det blev ganske vellykket, hvis jeg skal sige det selv :-) Måske kan 0. klasse også være med, omend der er et par opgaver, som nok er til den svære side for dem. 
Jeg har lavet 12 hilsner. Vi har 13 skoledage, men 1. december har vi juleklippedag og jeg har på forhånd bestemt, at vi ikke skal have en hilsen den dag - der sker så rigeligt andet. Hilsnerne er neutrale ift. ugedag, steder og andre klasser, så de skulle være til at bruge uanset hvad - og har I flere skoledage end os, ja så kan de sagtens spredes ud, så der ikke nødvendigvis er en hilsen hver dag. Håber andre kan bruge dem! :-) I finder dem på fanen "Jul", pt. nederst.


10 november 2017

Konference + lidt jul :-)

Mandag og tirsdag i denne uge deltog jeg på Skoleintra-træf i Kolding. Det er 2. gang jeg er med, og jeg er ret vild med det. Konferencen handler ikke kun om skoleintra, der afholdes nemlig også en hel del andre oplæg, f.eks. med inspiration til arbejdet med IT. I år hørte jeg bl.a. Rikke Falkenberg og Thomas Dreisig komme med et oplæg om, at vi skal arbejde langt mere multimodalt i undervisningen, da vi på denne måde bedre kan tilgodese de elever vi har, som kan være udfordret på f.eks. den traditionelle historieskrivning. Jeg er ret enig med dem, og kan anbefale alle lærere og pædagoger at tage et kig på Book Creator, som er et genialt program uanset fag og alderstrin. Jeg har lavet en lille video til mine kollegaer om Book Creator, I er velkommen til at kigge med HER. Jeg går og pønser lidt på nogle ideer ift. bl.a. Book Creator - får jeg dem udført, så skal jeg nok jer opdateret! ;-)

Tiden flyver og det varer ikke længe inden vi går ind i julemåneden. Øverst på fanen jul findes en julekalender som jeg lavede for et par år siden. Jeg har kigget den igennem og skiftet de videoer ud, som ikke kunne afspilles, så den burde nu være opdateret til at kunne bruges denne jul. 
Under den 8/11-16 findes den 'jule-pakke-kalender', som jeg delte med jer sidste år. Lige under denne markeret med rød skrift har jeg lagt et link til den originale fil, da flere har spurgt efter muligheden for at redigere i den. Jeg havde tænkt jeg ville ændre, men det er ikke sådan lige til, da december måned jo af gode grunde falder en smule anderledes end sidste år. Så nu får I adgang til filen, så kan I selv lave en kopi og tilrette den jeres klasse. Måske får jeg skrevet en, som jeg vil bruge i min 1. klasse i år, i så fald kommer den selvfølgelig også ud på bloggen.

Og så blot til sidst info om en enkelt fil som er blevet lagt herind. Det er ikke min fil, men derimod Lisette, som har lavet et super fint bogstavhjul til brug i 0. klasse. Find filen nederst på Lisettes fane.



22 oktober 2017

Lidt til eventyr

De kommende uger skal vi på min årgang arbejde med eventyr. Vi har dog lige et forløb fra før ferien, vi skal have afsluttet først - tiden løber fra mig indimellem!! 
Vores plan er at bruge forløbet, som findes på Gyldendals fagportal til indskolingen. Det ser ret fint ud. Derudover har vi fundet lidt forskelligt i facebookgruppen "For os der underviser i indskolingen", som vi måske også vil bruge/støtte os til undervejs. Og så håber vi at få lavet en foldebog eller to undervejs - skal nok smide billeder ud af disse, når vi kommer dertil! 

Men, jeg kunne også godt tænke mig at lave nogle opgaver med dem, hvor vi kommer omkring forskellige ord, som vi kan have en samtale om. Og underligt nok begynder min hjerne åbenbart at arbejde et par dage før en ferie er forbi - vel og mærke, når jeg skal til at sove!! De sidste par dage har jeg derfor haft en ide til et materiale, så nu måtte jeg hellere få det ud gennem fingrene! 

På bloggen her har jeg et par forskellige "Vi lærer ord" materialer. Har derfor taget udgangspunkt i et af disse og tilpasset det til mine tanker om eventyr ord. Hvor meget eller hvor lidt af filen man vil anvende er op til en selv, jeg vil dog anbefale, at man læser mine tanker igennem først, som er at finde på de første par sider i filen. Du finder den på fanen "Eventyr".


19 oktober 2017

Skal vi spille "Dobble"?

Lige om lidt er efterårsferien forbi. Håber at alle har haft en dejlig ferie! Husk at der på fanen "Lidt af hvert" findes en fil der hedder "Min efterårsferie" (kan findes øverst på siden). Har desuden lige op til efterårsferien lavet en side inspireret af mine skriveskabeloner, hvor eleverne får en håndfuld ord, som måske kan hjælpe dem med at skrive om deres ferie. Den findes pt. nederst på siden under den 12/10-17.

For en måneds tid siden kom min svigerinde med en udfordring til mig. "Kan du ikke lave et spil der ligner 'Dobble-spillet', hvor man f.eks. kan træne det, den og der?" Sådan en udfordring siger jeg jo ikke nej til, så jeg gik i tænkeboks! 
Jeg fik lov til at låne et mini-spil med hjem, og det er det jeg har taget udgangspunkt i. Jeg brugte en del tid (laaaang tid!!) på at kigge spillet igennem, da jeg ikke kendte det, og kiggede de 16 unikke kort igennem. Herefter blev der skrevet og talt sammen og skrevet lidt mere, og jeg er nu endt med 3 forskellige spil, som forhåbentlig hænger sammen :-)
På fanen "Spil" kan I derfor nu finde følgende:
Dobble med ord på 2 bogstaver (lydrette)
Dobble med ord på 3 bogstaver (fortrinsvis lydrette)
Dobble med nogle af de 120 ord (30 ord herunder bl.a. det, den og der)
Førstnævnte spil har jeg også lagt ind på 0. klasse, da det også passer rigtig godt i den aldersgruppe. 
Spillene kan spilles som almindelig dobble, hvis I kender det. I filerne har jeg også angivet en mulig måde at spille på. Desuden tænker jeg, at man med fordel kan printe 2 af et sæt, så spillet bliver på i alt 32 kort, så der kan være flere børn om et spil. (I de to første spil kan der også ændres lidt på spillet, så man arbejder med rim.) Giv gerne en tilbagemelding på spillet, hvis I prøver det af! :-)


16 oktober 2017

2 års fødselsdag :-)

I dag er det bloggens fødselsdag :-) For præcis 2 år siden gik bloggen i luften med det indhold der var lavet indtil da. Inden bloggen havde jeg blot delt forskellige filer i facebookgruppen "For os der underviser i indskolingen" samt delt et link til en mappe på google drev, hvor det hele var placeret (det link er fortsat aktivt by the way). Men jeg endte med at have så mange materialer, at jeg ikke synes jeg kunne blive ved med at dele i en gruppe på facebook, som ikke var min egen (omend jeg nu har fået min egen facebookgruppe også), så i efterårsferien 2015 gk jeg i gang med at oprette denne blog. Det tog et par fulde dage foran computeren... ;-) Siden da er der kommet mange filer til! Måske især sidste år, men jeg laver fortsat nye materialer, som bliver smidt ud med jævne mellemrum. Jeg har også et spil i mit hoved i disse dage, som nok skal ryge ud i løbet af weekenden, men starter lige ferien med en god gang afslapning først. 
Tak fordi I følger med her på bloggen og tak fordi I kan bruge nogle af de mange ting som findes her! 

02 oktober 2017

Vi øver os på at skrive

Jeg tror jeg har nævnt det i et tidligere indlæg, men en af de faste ting, som vi laver i min 1. klasse er at skrive (forsøger at gøre det 3-4 gange i løbet af ugen). Jeg viser et billede på tavlen, og vi har så sammen lavet sætninger, der passer til billedet. De første mange gange har sætningerne været forholdsvis korte og lydrette - de har været inspireret af de tekster vi har læst i Tina Sejlings materiale Læs100. De sidste gange vi har skrevet, har vi forsøgt at lave en kort tekst eller historie der passer til billedet, dvs. vi øver os på at sætningerne nu skal hænge sammen, så de giver mening. 
Indtil nu har vi lavet sætningerne sammen og klassen har så efterfølgende skrevet dem ned i deres hæfter. På torsdag får de udleveret et forfatter-hæfte, hvor der er billeder med linier under, og skal nu selv skrive en tekst der passer til. Jeg tænker, at jeg de første par gange vil skrive 4-5 ord på tavlen, som de eventuelt kan bruge i deres tekst. Jeg har dog en håndfuld elever som jeg vil samle, så vi sammen laver teksten og de skriver den ind i hæftet, fordi de fortsat har brug for en del støtte. 
Det første forfatter-hæfte jeg har lavet, har jeg lagt ind på fanen "Skriveark". I filen er der 3 forskellige forsider, så man selv kan vælge :-) Jeg har lavet en forside til min klasse, hvor jeg har skrevet ind i min fil med de 9 h'er, hvad, hvorfor, og hvordan osv. - jeg har efterhånden brugt filen en del gange nu, og den fungerer egentlig ret godt, det virker som om at eleverne godt kan lide det. 
Jeg har udelukkende fokus på det at skrive en tekst/flere sætninger, og det er derfor med vilje, at jeg blot har lavet linier i hæftet. Jeg kunne også have valgt at sætte skrivehuse ind, men da jeg gerne vil, at børnene skriver for at digte og ikke nødvendigvis for at skrive bogstaverne korrekt, har jeg valgt linierne.


30 september 2017

Halloween

Om ikke så længe er der Halloween, og jeg ved mange arbejder med emnet. Jeg har aldrig gjort særlig meget ud af det i dansk, men det er et emne jeg ofte berører i engelsk. Jeg kan se, at der er flere som efterspørger materialer til Halloween i dansk, og da det vist er ved at være længe siden, at jeg sådan for alvor har fået lavet noget nyt til her bloggen, ja så fik jeg lige bikset 5 filer sammen, som I måske kan bruge. I finder dem på fanen "Emner", hvor der ligger lignende filer til et emne om de nordiske guder.

Tiden flyver og om 2 uger kan vi alle holde en velfortjent efterårsferie. Jeg kan slet ikke forstå, at vi allerede har efterårsferie - synes tiden er fløjet afsted! På mandag sætter jeg gang i noget nyt i min klasse - legegrupper (samme legegrupper en uge af gangen). Jeg skal nok lave et indlæg om det om en uges tid, når jeg lige har gjort mig mine egne spæde erfaringer. Jeg har flere kollegaer som bruger det med stor succes, så jeg glæder mig til at afprøve det i min egen klasse.

18 september 2017

Ordblind - og hvad så?

Egentlig passer dette indlæg ikke rigtig til min målgruppe, som primært er 0.-3. klasse, men omvendt er emnet så vigtigt, at jeg blev nødt til at lave et indlæg om det.

Jesper Sehested som står bag hjemmesiden etlivsomordblind.dk skrev til mig for et par uger siden. Han var kommet forbi min blog/facebookside, og tænkte om et par link han smed mig, måske var noget for mine følgere. Jeg skrev fluks tilbage, at selvfølgelig var det det - og at jeg godt kendte hans side. Jeg tror jeg stødte på den første gang for nogle år siden, og jeg kan kun anbefale at kigge forbi den!

Jeg er ikke så gammel, at jeg helt ved, hvordan det var at være ordblind for 20-30 år siden. Men jeg har ordblinde i min familie og ved, at det bestemt ikke var let for dem at gå i skole. I løbet af de sidste 10-15 år er det sket meget på området, hvilket især skyldes den måde teknologien har ændret sig på. Da jeg startede som lærer for 12 år siden, var jeg en del af skolens kompetencecenter idet jeg havde dansk som andetsprog. Jeg så de famøse it-rygsæk, og kan egentlig godt forstå, at eleverne ikke var så vilde med dem - en kæmpe taske med en tung computer, skanner, mus, høretelefoner, skanner-pen og hvad der ellers kunne findes i sådan en rygsæk. Teknologien har ændret sig vanvittigt meget i løbet af de sidste bare 5-6 år, og det er blevet lettere at være ordblind og bruge hjælpemidler til oplæsning og skrivning. Jesper har lavet en infografik (billedet her i indlægget), hvor man hurtigt kan få viden om over 100 hjælpemidler til ordblinde og andre med stave- og læsevanskeligheder. Jeg kan på det varmeste anbefale at man kigger forbi, eller smider linket videre til kollegaer det kan være relevant for - måske kan der også være forældre som kan have gavn af siden? 

Og hvorfor er det relevant for kollegaer? Jeg overhørte en dag en lærer spørge en anden lærer, om man godt kunne få en uddannelse, hvis man var ordblind. Jeg blev helt ked af at høre spørgsmålet, for det burde ikke blive stillet i år 2017. Selvfølgelig kan man få en uddannelse selvom man er ordblind, og det er vigtigt at få formidlet til vores ordblinde samt stave- og læsesvage børn og unge. Dansk er meget mere end blot at lære at læse og skrive, og som dansklærere - også i indskolingen - er det vores opgave at få formidlet, at man godt kan have dansk og være en dygtig elev, selvom man synes det er svært at læse og skrive. Det er heldigvis derfor, at vi har så mange gode programmer, som kan hjælpe, så man kan koncentrere sig om de ting, man bedre kan finde ud af og få hjælp til det man synes er svært!

Andre steder at få viden:
Hanne Maigaard som står bag siden www.ordblindeundervisning.nu har lavet en liste med gode apps til ordblinde der henvender sig til elever i indskolingen og mellemtrinnet - måske er der nogle forslag på, som I ikke kender på jeres skole. Vær dog opmærksom på at nogle apps kan kræve abonnement. I finder listen ved at klikke jer ind på hendes hjemmeside og scrolle ned til "Mine artikler" og klikke på 'Ordblinde apps'. Hanne har også en facebookside, som kan være værd at kigge forbi indimellem - https://www.facebook.com/Ordblindeundervisning/?fref=ts
Husk desuden, at ordblinde elever kan få adgang til NOTA og at de også kan tilmeldes materialebasen på skolekom.

etlivsomordblind.dk

05 september 2017

Bevægelsesaktivtitet

Vi er lige gået i gang med et forløb om "Rim og remser". Vi bruger det forløb som findes på http://dansk0-2.gyldendal.dk/, hvis man har adgang til Gyldendals fagportal. Vi er lige startet op i min klasse, og i den forbindelse har vi i dag spillet det rimspil, som ligger på fanen 'Spil'. Det fungerede super fint, og det var sjovt at opleve, hvordan nogle af børnene hurtigt blev klar over, at det med endelserne faktisk kan hjælpe en til hurtigt at få læst et ord - kender man endelsen, kan man nemt sætte en forlyd på. 

I morgen fortsætter vi med forløbet, og jeg kunne godt tænke mig at lave en aktivitet med noget bevægelse med dem. Så det måtte jeg jo lige se om jeg kunne hitte ud af. Jeg har derfor lavet en "Bevægelsesaktivitet til rim", som dog endnu ikke er afprøvet, så jeg tør ikke sige, hvordan det bliver i praksis :-) Men tanken bag er god, så mon ikke det går. Vi kaster os i hvert fald ud i den i morgen. Aktiviteten kan findes på "Forskellige løb/bevægelse/brain-breaks". Jeg har i filens vejledning skrevet nogle andre bud på, hvad man også kan bruge aktiviteten til, så kig forbi den, selvom I ikke lige nu arbejder med rim.

27 august 2017

Endnu en uge er gået!

Da jeg i fredags gennemgik dagens program med min klasse, og vi nåede til at snakke om, hvilken dag det var i dag, og hvilken dag det så var i morgen, tog jeg mig selv i at tænke, at jeg jo lige synes jeg havde snakket med dem om deres weekend. Denne uge er simpelthen fløjet af sted!
Tirsdag havde vi forældremøde på hele årgangen. Vi startede fælles, hvorefter vi fortsat i klasserne. Jeg synes altid jeg har alt for meget på hjertet, måske især til det første møde i 1. klasse, men der er bare så mange ting at fortælle. Jeg startede også med på forhånd at undskylde for alle de mange ting, jeg skulle fortælle ;-)

Torsdag var jeg på WebIT17, som afholdes af Skoletube. Ved I ikke hvad skoletube er, kan jeg anbefale jer at kigge forbi skoletube.dk og skoletubeguide.dk. Skoletube er en samling af forskellige programmer, som man har adgang til, hvis man har abonnement på skoletube. På skoletubeguide kan man finde vejledninger til alle programmerne (de fineste videovejledninger der er lige til at gå til), samt forskellige inspirationsforløb til de forskellige programmer. Jeg er VILD med skoletube, og har et mål om, at jeg gerne vil få mine kollegaer til at bruge det endnu mere. Indenfor det seneste år har de fået to suveræne programmer ind i deres programpakke - Explain Everything og WeVideo, og bare dem alene er nok til at jeg tænker, at alle burde have adgang til skoletube. Dagen var en super spændende dag, det er 3. gang jeg er med og bliver hvert år lige inspireret. Jeg kommer til at lave et indlæg senere, om nogle af de ting, som jeg hørte om i torsdags - især en side de er ved at lave omkring copyright på f.eks. billeder, som jeg tænker alle burde kigge på!!

Tilbage til 1. klasse. Sidste fredag da vi havde makkerlæsning med vores bøger fra mapperne (som jeg tidligere har lavet et indlæg om), fik jeg slet ikke brugt tid nok på det - man skal lige ind i det hele igen. Så i fredags havde jeg sørget for, at vi startede med makkerlæsningen. Inden vi gik i gang havde jeg lavet en planche som jeg gennemgik (og efterfølgende blev den hængt op på væggen), så eleverne ved, hvordan man læser makkerlæsning - for det er ikke en selvfølge, at man ved det. Planchen har jeg lagt ind på fanen "Lidt af hvert". Derudover havde jeg også lavet makkerparrene og efter hvert par skrevet, hvor de skulle sidde og læse henne. Begge dele gav ro, idet alle nu vidste hvad de skulle, hvordan de gjorde det, hvem de skulle gøre det med og hvor - så alle par forsvandt ud til deres steder og gik i gang med opgaven. Glæder mig allerede til på fredag, hvor vi skal gøre det igen!
I morgen venter endnu en ny uge, så må vi se, hvad den bringer!
Kig på fanen "Lidt af hvert" under 27/8-17.

18 august 2017

Så er vi for alvor i gang!

Så er de første 7 dage af det nye skoleår overstået. Denne uge er fløjet afsted, jeg synes lige det har været mandag, og nu er det tid til weekend. Og jeg synes stadig der er mange ting, som jeg mangler at få styr på (f.eks. en årsplan til engelsk 1. klasse... ;-) ). 
Jeg har denne uge valgt at have fokus på at skabe struktur i dagene og præsentere børnene for det samme hver dag, så der bliver en genkendelighed over opgaverne/det vi laver. Det har børn i aldersgruppen godt af, og på de 4-5 dage jeg har kørt det samme program, er det tydeligt at mærke, at tingene allerede tager kortere tid, end det gjorde den første dag. 
Som I jo ved, har mine kollegaer og jeg sat gang i læsemappe. De fik den med hjem første skoledag, og vi har så i dag læst makkerlæsning i bøgerne. Jeg havde fejlvurderet mit program, der skete lige et par ting undervejs som skød det, så børnene fik desværre ikke den tid til det, som de burde have haft - så jeg har lovet, at I næste uge, vender vi rundt på fredagens program, så vi har læsemappen først før vi laver noget andet! Umiddelbart virkede børnene glade for bøgerne, og mapperne er nu gjort klar til at blive udleveret med nye bøger i på mandag.
Men tilbage til den struktur jeg har brugt denne uge. Jeg har desværre kun morgentimer 2 dage i min klasse, men jeg har tilgengæld 2 skønne kollegaer, som har de andre morgener, og vi starter altid dagen på samme måde. Det giver god genkendelighed for de af vores elever, som har brug for det. Vi starter med at gennemgå dagens program, dvs. hvilke timer skal klassen have i løbet af dagen. Her fortælles det også, hvis der kommer vikar i nogle af timerne. Dernæst gennemgår vi hvilken dag vi har, hvilken dag var det i går og i morgen, samt dato, måned, årstal og årstid. Dernæst sætter vi et symbol op for dagens vejr. Det er først gang jeg prøver det, og indtil videre fungerer det meget godt. Og så er vi klar til at gå i gang med timen. Jeg starter altid mine timer med at gennemgå, hvad vi skal lave i løbet af timen og skriver det på tavlen. I denne uge har vi fast kørt følgende (forklaring efterfølgende):
- Læse (fælles, alene, makker)
- Skrive (fælles, alene)
- Bogstavløb
- Vi lærer små ord
- Høre historie
Tina Sejling, som har skrevet de to materialer om Pelle Pamfilius som jeg ELSKER, har lavet 100 små læsetekster til brug i 0.-2. klasse (find dem her), og disse tekster har vi taget i brug på årgangen. Vi læser en tekst hver dag. Jeg sætter teksten op på tavlen, og så snakker vi først om alle ordene, hvorefter vi læser teksten (en elev læser en sætning, og vi gentager sætningen - til slut læser vi teksten 2-3 gange fælles). Herefter repeterer jeg, at først skal teksten læses (de skal læse den 3 gange og derefter for deres sidemand), dernæst skal man skrive sin favorit sætning på stregen og til sidst tegne. Eleverne får nu selv udleveret teksten og går i gang med opgaven. Det fungerer så fint - der er INGEN brok overhovedet over, at teksten skal læses 3 gange. Eleverne har fået en mappe, hvor de sætter teksten i, når vi er klar til at gå videre - så kan de eventuelt læse den højt derhjemme.
Dernæst skriver vi. Jeg finder et billede (har blot søgt tilfældige billeder på pixabay.com) frem på tavlen, og eleverne kommer med forslag til 4-5 sætninger. Sætningerne er lidt i samme stil, som dem de læser, så de er meget simple. F.eks. "Se en sø. Se en blå sø. Se en bamse. Det er en frø." De finder nu deres hæfte og skriver sætningerne af fra tavlen - dem der vil, må gerne skrive mere til; det er der nogle stykker der som regel gør. Når de har skrevet, skal de tegne tegningen. 
Bogstavløb er for at få lidt bevægelse og luft ind i timen. Jeg har 10 spande (sådan nogle affaldsspande købt i IKEA, tror de kostede 10 kr. spanden), hvor der er skrevet tal fra 1 til 10 på hver spand. Jeg har fundet et ord på 10 bogstaver og placerer et bogstav i hver spand, hvorefter spandene placeres udenfor. Eleverne får nu et svarark med 10 streger på, med et tal under hver streg. Og så fungerer det ellers ligesom en hentediktat, at de løber ud og finder et bogstav og løber tilbage og skriver bogstavet på den rigtige streg (spandens nummer). Jeg har et par enkelte drenge, som har sedlen med ud, så man kan sagtens differentiere i opgaven. På fanen "Forskellig løb/bevægelse/brainbreak" har jeg lagt vores svarark og et eksempel på et ord ud.
Vi lærer små ord er blot opgaverne med samme navn, som kan findes øverst på "Ordarbejde". Jeg har kopieret dem til et lille kompendium, som de så får lov til at arbejde løs i.
Til slut hører vi en historie. Enten en lille historie fra en lydbog eller også læser jeg højt. Her må de gerne sidde og tegne i deres tegnehæfter eller arbejde videre i Vi lærer små ord. 
På denne måde kommer vi igennem skrivning, læsning (både alene, for en makker og højtlæsning/lytte) og lidt bevægelse i løbet af en dobbeltlektion. 
Nu er mit problem så, at jeg jo egentlig også har en årsplan, som vi skal begynde at følge... :-D Så i løbet af den næste uges tid, må jeg prøve at justere i planen, så vi også kan få plads til nogle andre ting.

09 august 2017

Klar til 1. skoledag!

Pyha jeg synes, at jeg at har løbet stærkt disse dage!! Vi startede på skolen i mandags, og vi har været heldige kun at have to fællesmøder, hvilket har givet tid til masser af planlægning. Eller, planlægning er måske så meget sagt - mine teamkollegaer og jeg har gjort klar til vores kommende 1. klasser. Jeg troede egentlig, at jeg var ret godt med, for nu har vi efterhånden prøvet det nogle gange. Men tiden flyver simpelthen bare af sted. I dag blev det så endelig tid til at komme i klassen og få den gjort klar, dvs. sat plakater mv. op på væggene, gjort bordene klar, ordne reol, fikse blyanter mv., og så alle de mange andre ting som gør, at tiden den bare ryger. Jeg var færdig kl. 17 - kl. 17 blev der sagt! Men, jeg nåede alt det jeg ville :-) Der er fortsat nogle ting, som jeg mangler, men det må vente og komme op i løbet af de kommende uger - det går nok også! (Og i morgen når jeg er færdig med min undervisning, må jeg hellere kigge lidt på mine it-opgaver på skolen, som er blevet forsømt disse dage...)
Hvis I følger min blog igennem min facebookgruppe (https://www.facebook.com/groups/1315739871789787/), så lægger jeg lidt flere billeder ind af min klasse der. En del af de ting som er hængt op på rundt omkring, er ikke mine egne ting. Jeg kan ikke helt løfte sløret for, hvor det kommer fra, men jeg lover, at så snart jeg kan, så laver jeg et indlæg om det. En af de ting jeg helt sikkert skal have lavet og hængt op i klassen er mine alfabetplakater, men kunne simpelthen ikke nå det.
Jeg ved, at hos nogle er børnene startet i dag, hos andre kommer de i morgen (f.eks. hos os) og andre igen først på mandag. Jeg vil blot ønske jer alle en rigtig god opstart! ;-)


07 august 2017

Alfabet og nye arbejdskort

Var åbenbart lige lidt kreativ i weekenden :-) Jeg har også lavet et alfabet (nu fik jeg jo lavet talplakater, så kunne jeg lige så godt fortsætte med alfabetet...), hvis nogen kan bruge det. Og så har jeg lavet lidt flere arbejdskort med opgaver. Måske kan nogle af jer huske de "Kort til ordarbejde" som var nogle af de første ting, som blev lagt på bloggen. Nu skal jeg jo have 1. klasse, så har lavet nogle lignende kort, hvor der bl.a. er fokus på nogle opgaver ift. alfabetet. 
Alfabetplakaterne kan findes på fanen "Lidt af hvert" under den 5/8-17 og arbejdskortene på fanen "Ordarbejde" under 6/8-17. Begge dele kan også findes på 0. klasse.



05 august 2017

Lidt matematik

Bloggen er opdateret med et par filer til matematik.
Tidligere har jeg lavet et puslespil med tal fra 1-10. Jeg har nu fået lavet tilsvarende brikker med tallene 11-20. 
Desuden har jeg forsøgt mig med at lave et matematik underlag, hvor ovennævnte brikker bruges - der er to forskellige udgaver af underlaget.
Har lige lavet plakater med tallene fra 0-20. 
Alle filer er placeret på fanen Matematik

NB. begge navneskilte på fanen Lidt af hvert er desuden opdateret med side, hvor der er skrevet tabeller i matematikområdet.


01 august 2017

Snart skolestart!

Mange starter så småt på arbejde i denne uge, og planlægningen er for alvor i gang! Der skal holdes møder, laves årsplaner, kopieres materialer - og så er der ofte også lige en klasse der skal pyntes pænt op. På min skole blev alt pakket i kasser op til ferien pga. overnattende gæster på skolen, så de fleste af os kommer til tomme klasser - pyha der bliver noget at se til!
Måske mangler du fortsat lige at finde piktogrammer til dagens program, eller måske til kalenderen. Det kan også være en lille kort opgave om min sommerferie, som skal gøres klar. Hvis du endnu ikke ved, hvad du skal bruge, så kan det være du kan bruge nogle af de ting, som du kan finde her på bloggen.
På fanen "Lidt af hvert" kan du bl.a. finde følgende:
Piktogrammer med de forskellige fag - kig under 21/6-16
Et skriveunderlag til f.eks. 0.-1. klasse - kig under 29/6-16
Skriv om min sommerferie - kig under 30/6-16 (der er også en 'bucket list' lige nedenunder om ferien)
Kalender med dage, måneder, årstid og datoer - kig under 1/8-16

Skal du have pyntet en dør kan jeg anbefale at tage et kig på pinterest - der bugner det af gode ideer!

27 juli 2017

Nye materialer

Op til ferien og i løbet af den sidste uges tid, har jeg fået lavet lidt nyt til bloggen. Jeg vil her forsøge med en oversigt over de forskellige ting, og hvor de kan findes henne.

Nyt på fanen "Lidt af hvert":
- en fil der hander om de 8/9 h'er: kom sig af en lærer der efterlyste noget på facebook og jeg forsøgte mig med et par muligheder
- et navneskilt der formes til en trekant på bordet - også efter et indlæg på facebook. Filen er i word-format, så man selv kan indskrive elevnavne
- farverne til ophæng i klassen - jeg har så mange ting, som jeg gerne vil have hængt op kommende skoleår, så tænkte jeg ville se, om jeg ikke kunne få farverne på én side (der er forskellige udgaver i filen)
- desuden vores seddel om læselektie, men det lavede jeg vist et indlæg om lige op til ferien

Nyt på fanen "Ordarbejde": 
- 2 filer med fokus på forlyd og udlyd - eleverne skal skrive tegningers forlyd/udlyd nedenfor og får derved lavet nye ord. En fil som jeg er ret spændt på selv at afprøve! (Den ene fil er også placeret på 0. klasse.)

Nyt på fanen "Litteraturarbejde":
- et forsøg på at introducere litteratur snak i børnehøjde, bl.a. med rollelæsninings dyr (som også kan bruges alene) - mød f.eks. ord ormen og problem pindsvinet :-)

Kan ses på fanen ordarbejde

Kan ses på fanen litteraturarbejde

25 juli 2017

Det er sommerferie...må man så arbejde?

Vi er lige gået ind i uge 30, dvs. alle skoler har nu holdt 4 ugers sommerferie. I hvert fald for ungernes vedkommende. På lærer-/pædagogside er det lidt anderledes. Og egentlig er det så anderledes, at det er vidt forskellig fra kommune til kommune, hvordan lærere og pædagoger holder sommerferie. I min kommune har vi officielt sommerferie i uge 28, 29 og 30 - i andre kommuner ved jeg man holder 4 ugers ferie. Den resterende tid er elevfridage, dage mange lærere holder fri, fordi timerne er brugt på andre tidspunkter. Men når det så er sagt, så har vi ikke længere en fælles arbejdstidsaftale, og derfor er det svært at danne sig et overblik over ferie, elevfridage, forberedelsestid, osv (dog har ferierne altid været forskellig fra kommune til kommune).

Nu sidder du måske og tænker, hvorfor hulan skriver hun nu om sådan noget?? For ja, det er ikke sådan nogle tanker der er mest af på min blog. Men der kører en tråd på facebook pt., som jeg har gået og funderet lidt over... En lærere og TR lavede et højt opråb forleden om, hvorfor pokker folk de dog ikke holdte ferie (i stedet for at være på "For os der underviser i indskolingen"). Jeg synes nu egentlig ikke, at der har været voldsomt mange indlæg den sidste måneds tid - det er meget tydeligt at se, at folk holder fri. Men ja, der kommer indimellem et par indlæg og spørgsmål, og der er da også nogle enkelte der svarer - men det er altså ikke fordi det vælter ind med svar. Altså måske bortset fra det indlæg jeg henviser til...for her er der kommet mange svar!! Jeg har set indlægget, men jeg har ikke læst kommentarerne, for egentlig så magter jeg det ikke rigtigt. Enten bliver man slået oven i hovedet fordi man 'arbejder', eller også bruges der krudt på at fortælle, at vi alle har forskellige arbejdsvilkår. Og herunder er det vigtigt at understrege, at der jo rent faktisk ER nogle, som er på arbejde i disse dage - gruppen er jo ikke kun for lærere! Og i og med langt de fleste skolefritidsordninger er åbent sommeren over, ja så er mange pædagoger jo på arbejde, og derfor selvfølgelig også aktiv bruger af diverse grupper på facebook. 

Da jeg i sin tid startede på facebook, var det udelukkende til privatbrug. Men i de senere år er facebook vokset, hvilket også betyder, at meget af den viden og inspiration vi tidligere sugede til os, når vi var på kursus eller tog på besøg på CFU, nu findes på facebook i diverse fora. Derudover kan nævnes pinterest, twitter, blogs, youtube, osv. Det betyder, at facebook nu ikke blot er til personligt brug, men også professionelt. Jeg har tidligere i forbindelse med #Lærerlink holdt et oplæg, hvor min overskrift var noget i stil med "Må jeg bruge facebook i min arbejdstid?" (og ja, det mener jeg godt man må, men det er en anden snak ;-) ), for det er på facebook vi deler ting og sager. Tidligere var det skolekom. Og selvom der også var færre på skolekom i sommerferierne, ja så var der altså fortsat aktivitet på skolekom i ferierne. Så hvad er forskellen? Jeg tror egentlig ikke det handler så meget om debatten om arbejdstid, for på intet tidspunkt har det jo været 'legalt', at man arbejdede i sine ferier. Men alle er på facebook, og facebook 'sladrer' - følger man grupper og får notifikationer, kan man se i sin nyhedsfeed, når der er nye opslag, eller man får et ping om, at der er noget nyt. Sådan er det ikke på skolekom - her ser man kun de røde flag, hvis man aktivt logger på/går ind i en konference. Ergo fik man tidligere ikke smidt i hovedet, når en kollega spurgte om noget midt i en ferie - for man så det jo ikke selv, før man selv åbnede for skolekom. Men facebook er alle på - nærmeste 24 timer i døgnet, og så er det jo pludselig blevet meget mere synligt!

Men skal man så arbejde i sin ferie? Nej, selvfølgelig skal man ikke det! Som Josefine fra edu21.dk meget fint skrev i et indlæg hun lavede på facebook i starten af ferien, så kunne hun ikke drømme om at lave årsplaner, elevudtalelser, osv. - for det er arbejde! Men man kan jo godt blive inspireret i sin ferie - bare fordi kommunen melder ferie, er det jo ikke ensbetydende med, at ens kreativitet går på sommerferie (for mit eget vedkommende får jeg pludselig ideer, når jeg ikke har travlt med en hverdag). Det kan være man går i en butik og falder over noget, som man kan se anvendelsen af i sin klasse, eller man finder måske en masse flade sten på stranden, som kan bruges til at skrive bogstaver på - og den aktivitet sætter man måske familien i gang med. Eller måske var der lige en tanke/et spørgsmål som presser sig på, så man skynder sig at skrive ud og spørge - og så kan man vente med at forholde sig til det, til man kommer i gang igen. Vi er alle meget forskellige! Nogle har det bedst med at lukke helt ned for arbejdet, andre har det bedst med at lade sig inspirere og måske være kreativ, når ideerne pludselig opstår. Sådan tror jeg altid det har været, og jeg tror egentlig heller ikke nødvendigvis, at vi er den eneste arbejdsgruppe, som har det sådan. Når vi ser folk der skriver og spørger på diverse fora, så ved vi jo i bund og grund ikke, hvad der ligger bag spørgsmålet - måske har vedkommende lige holdt 14 dages daseferie under sydens sol, og fik her nogle ideer, som de havde brugt for at spørge ind til? (Jeg kan hilse og sige, at jeg har lige haft 14 dage, hvor jeg har holdt ferie og intet har lavet, så lige pt. myldrer ideerne i mit hoved!)

Pyha, det endte med at blive et langt indlæg. Og hvad vil jeg så med det? Jeg vil blot gerne, at vi tænker os lidt om, inden vi farer i flæsket på folk og kommenterer til højre og venstre. Det er så let at sidde bag en skærm og have meninger om andres valg. Det er helt ok, at man undrer sig, og det er også ok, at man undrer sig højlydt. Det er også ok, at man har en kommentar. Men kunne vi ikke aftale at holde den gode tone? Og huske på, at vi er meget forskellige, og at der er meget forskellige brugere af de forskellige grupper. Vi er jo også nogle (som mig), der laver materialer som hobby, og det gøres altså på de mest mærkværdige tidspunkter! :-)
Tak fordi du læste med så langt! :D

27 juni 2017

Læseseddel

Jeg lovede, at smide vores læseseddel ud til jer, når jeg fik den gravet frem. Mine kollegaer og jeg sad og lavede læsemapper i dag, og den var langt væk. Heldigvis kunne en af dem huske, at jeg havde den i min mailboks på skolekom - skisme godt jeg aldrig sletter noget; den er helt tilbage fra 2011 :-D Nå, men filen blev fundet og fluks smidt ind i vores google drev. Og nu ryger den så ud her, så er jeg forhåbentlig sikker på ikke at glemme den igen. Brug den som inspiration til jeres egen læseseddel.

Vi har lavet mapperne klar. Sedlen til forældrene samt en kopi af mini-strategiarket med læseuglerne er lagt i en plastiklomme forrest i mappen. Lige bag ved plastiklommen har vi sat sedlen, hvor eleverne skal notere deres læste bøger. Jeg har lavet en fil med et par forskellige forslag, det er side 1, vi har sat i mappen. Og så er det ellers bare med at få en bog i plastiklommen, så er mappen klar!

Begge filer findes pt. nederst på fanen "Lidt af hvert" under datoen 27/6-2017.


25 juni 2017

Planlægning og sommerferie

Tænk sig, at der nu er gået endnu et skoleår! Jeg ved ikke helt hvorfor, men de sidste par år synes jeg skoleårene er fløjet forbi. Jeg fik sendt min 3. klasse godt på vej til sommerferie, og er glad for jeg trods alt kan kigge forbi dem efter ferien og hilse på - de er altså virkelig nogle dejlige unger! 
Efter ferien venter som bekendt en ny 1. klasse, og nu skal jeg så i gang med at planlægge og gøre klar. Nogle ting bliver ordnet i løbet af de næste par dage, andre ting må vente til efter ferien. Som I måske ved arbejder jeg i Aalborg, hvor der i næste uge er DGI landsstævne. Det betyder at alle skolerne skal bruges til indkvartering, så vi har pakket alt ned i kasser i klasserne - pyha hvor har man altså meget, når man sådan pakker væk! Det betyder også, at det nye klasseværelse først bliver gjort klar efter ferien, når vi igen kan pakke ud.
Men derfor er det jo en del ting, man godt kan begynde at planlægge...der skal f.eks. laves årsplaner. Som I ved har vi lavet årsplan til dansk, så mangler jeg at lave en årsplan til engelsk. Jeg følger rigtig meget de digitale platforme vi har til rådighed, da vi ikke bruger bogsystem i de små klasser. Og det passer mig fint - så kan jeg supplere med youtube og andre opgaver fundet på nettet, når jeg falder over noget.
Jeg skal også have gjort nye piktogrammer klar. Op til sommerferien sidste år lavede jeg en hel del, som I kan finde her på bloggen på fanen "Lidt af hvert", og disse skal jeg have printet og lamineret til min kommende klasse. Har også planer om at kopiere dem ned i størrelse, da jeg har et par elever, der skal have deres eget dagsprogram på bordet. Jeg skal også have lagt planer for, hvordan jeg vil gribe undervisningen an de første uger - om det bliver nu eller efter ferien jeg gør det, det må tiden viste...Og så alle de ting, jeg lige nu slet ikke kan overskue at komme i tanke om - men jeg skal nok nå det! ;-)

Jeg har ikke fået lavet så mange nye materialer til bloggen det sidste års tid, måske jeg får inspiration til at lave nyt og smide ud her. Heldigvis kan det meste af det der findes her bruges igen og igen, så der skulle være rigeligt at tage af :D
Jeg har gang i et projekt sammen med Lisette Jørgensen og en norsk lærer og blogger - det skal jeg nok vende tilbage til, når engang der er mere nyt på den front. Men det er ret spændende, kan jeg hilse og sige - det synes Lisette og jeg i hvert fald!

Rigtig god sommerferie til jer alle - jeg håber, at I får ladet batterierne godt op, så I er klar til et nyt skoleår. 

13 juni 2017

Ugeskema Revolutionen

I sommerferien for 4 år siden skrev en kollega til mig, at der var en bog jeg skulle skynde mig at få fat i på biblioteket, for hun tænkte, at det skulle vi i gang med, når vi efter ferien skulle starte en 1. klasse op sammen. Det var bogen "Ugeskema Revolutionen" af Karina Winther, og jeg fik straks hentet den og læste den i løbet af en dags tid. Og jeg var solgt! Min kollega sendte senere i ferien et billede, hvor hun var ved at lave små træklodser til os :-) Så vi gik all in! Det følgende efterår skrev jeg speciale i mit PD afgangsprojekt, og gav efterfølgende Karina lov til at lægge min opgave på hendes hjemmeside. Er man interesseret i at læse den, kan den findes her.
I løbet af de sidste 4 år, har jeg fortsat brugt ugeskema, men på mange måder har jeg også fundet mig selv i det. Og det tror jeg er vigtigt. Bogen vil mange ting, men samtidig siger Karina også, at man ikke behøves at kaste sig ud i det hele på én gang - tag små skridt, og gør det du kan overkomme og det, der netop giver mening for dig. Jeg har f.eks. måtte erkende, at det med klodserne ikke fungerer for mig...til gengæld er jeg ret vild med hviskestemmer (men shit hvor er det svært for både børn og voksne) og pointen om at spørge to kammerater før man spørger en voksne. Begge de to ting forsøger jeg at gøre meget ud af i mine klasser. 
Jeg kan kun på det varmeste anbefale at læse bogen! Jeg elsker at det er en bog henvendt til pædagoger og lærere, men som ikke er fyldt med en masse fagbegreber men tværtimod er skrevet i et sprog der er til at forstå og forholde sig til. Den burde stå på ethvert lærerbibliotek!

Og hvad siger ungerne så? De elsker det! Jeg har brugt det nu i 3 forskellige klasser jeg har haft, og i alle 3 klasser spørger de selv efter "hvornår skal vi have ugeskema igen?". De kan godt lide det. Jeg tror det er friheden i, at de selv må bestemme rækkefølgen på opgaverne der tiltaler dem. 
Jeg kan have lange perioder hvor vi har ugeskema hver uge i x antal timer (nogle gange mange timer om ugen, andre gange få timer om ugen). Men jeg kan også have lange perioder, hvor vi ikke har ugeskema. Jeg ved, at der er lærere, som kobler deres litteraturarbejde på - det gør jeg ikke. I hvert fald ikke, når det er klassearbejde. Jeg har prøvet et par gange, hvor jeg har kørt et litteraturforløb, som de har arbejdet med i grupper, at jeg har sat det på ugeskemaet, og så har børnene vidst, at den opgave er i gruppe, men for det meste holder jeg det uden for ugeskemaet. Det fungerer bedst for mig. Måske er det anderledes for dig.

I min facebookgruppe er der et par stykker som efter sidste indlæg har spurgt, om jeg ikke vil dele et par ugeskemaer fra 1. klasse. Og det vil jeg selvfølgelig gerne. Arbejder I på google drev, kan I blot lave en kopi, så får I jeres eget ugeskema. På www.ugeskemarevolutionen.dk kan man under downloads også finde et par eksempler på ugeskema. 

Skema fra opstart 1. klasse 2013 - uge 35 og 36, de første ugeskemaer vi havde.
Uge 47 (her kan I se hvordan børnene er sat sammen i makkerpar ift. nogle opgaver, da vi havde emnet sørøver)

Skema fra 1. klasse 2014
Uge 12 (her er der liljeopgaver fra Pelle-materialet på ugeskema)

Jeg glæder mig til at starte ugeskema op i 1. klasse igen efter ferien! :-)

11 juni 2017

Årsplan 1. årgang

Den anden dag mødtes jeg med mine to skønne kollegaer for at lave årsplan til næste år, hvor vi skal have 1. klasse igen. Vi har efterhånden gjort det nogle gange, og kender hinanden rigtig godt, så det gik som en leg :-)
Vi har mange ideer og forslag til, hvad vi skal arbejde med, og jeg er ret sikker på, at vi som sædvanlig vil alt for meget - og så har vi endda på forhånd skåret en del fra. Måske andre kan blive inspireret ved at se vores ideer. Vi bruger minuddannelse, så jeg kan ikke lægge en fil ud med vores årsplan, men jeg vil forsøge at gengive den her i store træk.

Uge 32: Mig selv - lave en præsentation, hvor eleverne skriver om sig selv, så andre faglærere lærer dem at kende.
Uge 33-34: Venskab - forløb fra Gyldendal (findes under temaer)
Uge 35-38: Rim og remser - forløb fra Gyldendal
Uge 39-40: Hvad er sprog? - forløb fra Gyldendal
Uge 41: Trivselsuge
Uge 42-48: Eventyr - forløb fra Gyldendal
Uge 49-51: Lille juleengel - forløb fra Clio
Uge 2-26: Pelle Pamfilius og Molly Morgenfrues store eventyr
Uge 10-11: Forfatterskab Jakob Martin Strid

Derudover har vi planer om at arbejde med månedens billedbog:
September: Verdens uartigste dreng
Oktober: Anton og tingenes sjæl
November: Lillebror
December: En julehistorie og så alligevel ik'
Januar: De grimme børn
Februar: Åben for nye bøger :-)
Marts: Axel elsker biler
April: Min mormors gebis
Maj: Babyen der ikke ville ud
Juni: Lille frø

Udover ovenstående er der selvfølgelig alt det 'almindelige', dvs. arbejde med ugens ord, fokus på bogstaver i starten af skoleåret (og at skrive dem korrekt), skrivning (skrive små tekster), og meget mere!
Vi har også planer om at starte op med ugeskema fra uge 35. Vi har brugt ugeskema gennem nogle år, og vi er ret vilde med det. 
Nu er vores årsplan i hvert fald lavet, så må vi lave detailplanlægning af hvert forløb når vi nærmer os ;-) 

05 juni 2017

Lidt flere tanker...

14 skoledage er der tilbage i dette skoleår - 14 dage! Det er slet ikke til at forstå - tiden er simpelthen fløjet afsted i år. Jeg har en 3. klasse, som jeg skal sende videre til nye voksne og skal så ned og starte en 1. klasse op. Jeg glæder mig. Ikke til at skulle af med mine nuværende, skønne unger - for jeg har virkelig en guld klasse! Men jeg elsker at starte en ny klasse op. Også selvom jeg det første halve år som regel er ved at løbe skrigende bort, fordi det simpelthen er så hårdt og tingene ikke lige går som jeg vil.. Men det på trods, så elsker jeg at starte med nogle ny - jeg elsker at se, når det pludselig går op for dem, at de kan læse, stave og regne. Så er det alt det hårde slid værd!

Når jeg ser i facebookgruppen "For os der underviser i indskoloingen" kan jeg se, at det svømmer over med indlæg der spørger om egnede læsebøger til 1. klasse. Jeg ved godt, at jeg for nylig har lavet et indlæg om det. Men jeg bliver altså lidt ked af det, når jeg læser alle de mange indlæg og kommentarer (selvom jeg heldigvis også læser kommentarer som på mange måder er enige med mig). For en læsebog er ikke svaret på alt. Børnegrupperne i dag er så forskellige, at man med én læsebog langt fra kan tilgodese alle - hverken den meget dygtige elev eller den meget svage elev. Og det betyder, at nogle børn kommer til at enten kede sig eller simpelthen give op på forhånd. Og så er det skisme op at bakke at være begyndt i 1. klasse... Jeg kan godt forstå, at hvis man er ny lærer, så er det forholdsvis nemt og overskueligt, at bruge et bogsystem. Det forstår jeg virkelig godt! Og det kan jeg også godt forstå, at man så vælger at bruge - indtil man føler sig mere sikker i lærerverdenen. Men jeg er sikker på, at de fleste lærere ret hurtigt må erkende, at eleverne er meget forskellige, og at det derfor ikke giver mening, at alle har den samme læsebog. Ja, man skal undervise i læsning - hvordan læser man, hvilke strategier bruger man, hvad kan man gøre, når man møder svære ord, osv. Men det behøves man ikke en læsebog til. Til elevernes egen læsning og for at udvikle dem, må de have tekster/bøger der lige nøjagtig udfordrer dem. Derfor har mit team også allerede nu bestilt en masse forskellige bøger til de første uger af skoleåret, således vi kan få gang i vores individuelle læsemapper fra dag 1. Derudover har vi for første gang reserveret "Vi bor på månevej" i hele september måned. Den vil vi bruge til at undervise i strategierne - hvordan læser man. Men læsemapperne er den egentlig læselektie og den, børnene træner i.
Og så skal vi selvfølgelig læse Pelle-historien, men den kommer først til januar. Jeg vil - igen igen - give den min varmeste anbefaling!

Hvad skal vi ellers lave i 1. klasse? Det ved vi ikke endnu - vi mødes for første gang på torsdag for at snakke årsplan. Men vi skal helt sikkert læse et par gode billedbøger i løbet af året - nogle blot som oplæsning, andre skal vi måske arbejde med. Når jeg får et større indblik i vores planer, så skal jeg nok lave et oplæg om det. 

Det med læsebogen gælder egentlig også 2. og 3. klasse. Der findes så mange gode bøger, at det er synd at begrænse sig til en læsebog. Det er bare med at kigge rundt omkring på facebook eller tage et smut forbi det lokale CFU og blive inspireret. Vi havde i april danskfagudvalgsmøde, hvor jeg sammen med min kollega som er læsevejleder kom med et par bud på ideer til 1.-3. klasse. Måske nogle af jer kan få glæde af dem?

Mest for 1. årgang:
“Axel elsker biler” (kan lånes på CFU) forløb: http://mitcfu.dk/pv/26943809.pdf
“Palle P og perlen” (forløb på Gyldendal)
“Pelle Pamfilius og Molly Morgenfrues store eventyr”

Mest for 2. årgang:
“Mit lykkelige liv” (klassesæt på CFU) forløb: http://mitcfu.dk/pv//CFUEBOG1066339.pdf
“And, døden og tulipanen” (emne om døden) (klassesæt på cfu) - der er også en kort film (http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20And,%20D%C3%B8den%20og%20tulipanen&orderby=title&SearchID=d6b4e3f2-e897-4f60-8ae8-2cee91918f31&index=3 - der findes materiale til at arbejde med filmen)
“Det satans ukrudt” (klassesæt på CFU) forløb: http://mitcfu.dk/pv/50587177.pdf
“Pelle Pamfilius og rejsen til landet mod øst”

Mest for 3. årgang:
Vitello-forløb og Explain everything (forfatterskab Kim Fupz)
Mørkebarnet(klassesæt på CFU) (Clio-online og Marianne Borups forløb på skolekom)
Den fortabte ting” (klassesæt på CFU) (Clio-online)
“Garmanns sommer” (klassesæt på CFU) (der ligger et forløb her på bloggen)
“Jeg er Frede” - Hanne Kvist