User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

26 november 2017

Novel engineering

I sidste uge deltog jeg i en konference på UCN med titlen "Kom og skab dig i fremtidens skole". Konferencen havde fokus på 21st skills og bestod af oplæg fra diverse fagfolk og praktiske workshops. Jeg var omkring en workshop, der handlede om "Novel engineering", som jeg aldrig havde hørt om før.

Novel engineering handler om, at man tager udgangspunkt i den litteratur der læses, stopper op undervejs når der identificeres et problem, for så at lade eleverne løse problemet. Man kan bruge alle slags historier, dog er fantasy ikke oplagt, for som vores underviser sagde, "i fantasy kan man bruge magi, så ergo kan man blot bruge magi for at løse et problem". Og det giver jo meget god mening. På den korte workshop jeg deltog i blev der taget udgangspunkt i "Orla og de andre rødder" med fokus på historien, hvor der er en løbehjulstyv på spil. Vores opgave var nu, at finde ud af, hvordan vi kunne fange tyven. Underviseren havde lagt karton, tape, sakse, farver frem - og desuden også LittleBits. Vi talte i min gruppe om, at det at have robotteknologi til rådighed ikke er en nødvendighed for at arbejde på denne måde, men når nu det var der, så skulle det selvfølgelig anvendes. Det var sjovt at se, de forskellige muligheder, som grupperne kom frem til ift. at få fanget løbehjulstyven. 

Thomas Christensen, som bl.a. har skoleniskyen.blogspot.dk og danskmedlykkehjul.blogspot.dk, deltog også på workshoppen, og vi snakkede om, at det egentlig var oplagt til at bruge i litteraturundervisningen - og det da i hvert fald ville være en anderledes måde at gribe undervisningen an på. Jeg tænker, at de fleste af os ofte har spurgt vores elever, om der mon kunne være andre måde at løse et problem på, men decideret stoppe op i en tekst og lade eleverne bygge deres egne bud på, hvordan noget løses, tror jeg ikke, at der er mange der har. Thomas og jeg blev hurtigt enige om, at man ikke behøves at have LittleBits eller lignende til rådighed - karton, pap, tape, lim, sakse og farver kan sagtens bruges til en start. Det er den kreative proces og arbejdet med problemet, som er det vigtige, for det er her der udvikles nogle af de kompetencer, som er vigtige vi får lært vores elever.

Hvordan kommer man i gang? Tag et kig på denne PDF, som på dansk forklarer, hvad novel engineering egentlig handler om. Du kan også tage et kig på denne video.
For kort at ridse op, skal der ske følgende:
1. Læs en bog og identificer et problem (dvs. læs selvfølgelig ikke slutningen/læsningen op)
2. Tænk over problemet og brainstorm løsningsmuligheder
3. Design en løsning
4. Få feedback - præsenter/test løsning og få feedback fra andre elever eller læreren
5. Forbedre designet
6. Præsenter løsningen - den kan vises, kan inkorporeres i en historie, hvor eleverne skriver videre på historien, lav en reklame, osv.

www.novelengineering.org har jeg fundet nedenstående korte video, som meget fint viser, hvad novel engineering handler om. På hjemmesiden skriver de, at det kan anvendes i indskolingen og mellemtrinnet - jeg tænker nu egentlig, at det også sagtens kan hives frem i overbygningen. Det eneste det kræver er, at vi som undervisere kigger på vores tekster med lidt andre øjne og stopper op undervejs, for at lade vores elever arbejde med de problemer, som vi finder i teksten. 
Jeg håber, at jeg får mulighed for at afprøve det på et tidspunkt med min klasse - det er i hvert fald skrevet bag øret! :-)


Har desuden fundet en facebookside, som måske kan inspirere, har ikke selv fået kigget nærmere på den, men kig forbi, hvis du gerne vil vide mere om novel engineering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar