User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

18 august 2017

Så er vi for alvor i gang!

Så er de første 7 dage af det nye skoleår overstået. Denne uge er fløjet afsted, jeg synes lige det har været mandag, og nu er det tid til weekend. Og jeg synes stadig der er mange ting, som jeg mangler at få styr på (f.eks. en årsplan til engelsk 1. klasse... ;-) ). 
Jeg har denne uge valgt at have fokus på at skabe struktur i dagene og præsentere børnene for det samme hver dag, så der bliver en genkendelighed over opgaverne/det vi laver. Det har børn i aldersgruppen godt af, og på de 4-5 dage jeg har kørt det samme program, er det tydeligt at mærke, at tingene allerede tager kortere tid, end det gjorde den første dag. 
Som I jo ved, har mine kollegaer og jeg sat gang i læsemappe. De fik den med hjem første skoledag, og vi har så i dag læst makkerlæsning i bøgerne. Jeg havde fejlvurderet mit program, der skete lige et par ting undervejs som skød det, så børnene fik desværre ikke den tid til det, som de burde have haft - så jeg har lovet, at I næste uge, vender vi rundt på fredagens program, så vi har læsemappen først før vi laver noget andet! Umiddelbart virkede børnene glade for bøgerne, og mapperne er nu gjort klar til at blive udleveret med nye bøger i på mandag.
Men tilbage til den struktur jeg har brugt denne uge. Jeg har desværre kun morgentimer 2 dage i min klasse, men jeg har tilgengæld 2 skønne kollegaer, som har de andre morgener, og vi starter altid dagen på samme måde. Det giver god genkendelighed for de af vores elever, som har brug for det. Vi starter med at gennemgå dagens program, dvs. hvilke timer skal klassen have i løbet af dagen. Her fortælles det også, hvis der kommer vikar i nogle af timerne. Dernæst gennemgår vi hvilken dag vi har, hvilken dag var det i går og i morgen, samt dato, måned, årstal og årstid. Dernæst sætter vi et symbol op for dagens vejr. Det er først gang jeg prøver det, og indtil videre fungerer det meget godt. Og så er vi klar til at gå i gang med timen. Jeg starter altid mine timer med at gennemgå, hvad vi skal lave i løbet af timen og skriver det på tavlen. I denne uge har vi fast kørt følgende (forklaring efterfølgende):
- Læse (fælles, alene, makker)
- Skrive (fælles, alene)
- Bogstavløb
- Vi lærer små ord
- Høre historie
Tina Sejling, som har skrevet de to materialer om Pelle Pamfilius som jeg ELSKER, har lavet 100 små læsetekster til brug i 0.-2. klasse (find dem her), og disse tekster har vi taget i brug på årgangen. Vi læser en tekst hver dag. Jeg sætter teksten op på tavlen, og så snakker vi først om alle ordene, hvorefter vi læser teksten (en elev læser en sætning, og vi gentager sætningen - til slut læser vi teksten 2-3 gange fælles). Herefter repeterer jeg, at først skal teksten læses (de skal læse den 3 gange og derefter for deres sidemand), dernæst skal man skrive sin favorit sætning på stregen og til sidst tegne. Eleverne får nu selv udleveret teksten og går i gang med opgaven. Det fungerer så fint - der er INGEN brok overhovedet over, at teksten skal læses 3 gange. Eleverne har fået en mappe, hvor de sætter teksten i, når vi er klar til at gå videre - så kan de eventuelt læse den højt derhjemme.
Dernæst skriver vi. Jeg finder et billede (har blot søgt tilfældige billeder på pixabay.com) frem på tavlen, og eleverne kommer med forslag til 4-5 sætninger. Sætningerne er lidt i samme stil, som dem de læser, så de er meget simple. F.eks. "Se en sø. Se en blå sø. Se en bamse. Det er en frø." De finder nu deres hæfte og skriver sætningerne af fra tavlen - dem der vil, må gerne skrive mere til; det er der nogle stykker der som regel gør. Når de har skrevet, skal de tegne tegningen. 
Bogstavløb er for at få lidt bevægelse og luft ind i timen. Jeg har 10 spande (sådan nogle affaldsspande købt i IKEA, tror de kostede 10 kr. spanden), hvor der er skrevet tal fra 1 til 10 på hver spand. Jeg har fundet et ord på 10 bogstaver og placerer et bogstav i hver spand, hvorefter spandene placeres udenfor. Eleverne får nu et svarark med 10 streger på, med et tal under hver streg. Og så fungerer det ellers ligesom en hentediktat, at de løber ud og finder et bogstav og løber tilbage og skriver bogstavet på den rigtige streg (spandens nummer). Jeg har et par enkelte drenge, som har sedlen med ud, så man kan sagtens differentiere i opgaven. På fanen "Forskellig løb/bevægelse/brainbreak" har jeg lagt vores svarark og et eksempel på et ord ud.
Vi lærer små ord er blot opgaverne med samme navn, som kan findes øverst på "Ordarbejde". Jeg har kopieret dem til et lille kompendium, som de så får lov til at arbejde løs i.
Til slut hører vi en historie. Enten en lille historie fra en lydbog eller også læser jeg højt. Her må de gerne sidde og tegne i deres tegnehæfter eller arbejde videre i Vi lærer små ord. 
På denne måde kommer vi igennem skrivning, læsning (både alene, for en makker og højtlæsning/lytte) og lidt bevægelse i løbet af en dobbeltlektion. 
Nu er mit problem så, at jeg jo egentlig også har en årsplan, som vi skal begynde at følge... :-D Så i løbet af den næste uges tid, må jeg prøve at justere i planen, så vi også kan få plads til nogle andre ting.

2 kommentarer:

  1. Tak for god inspiration til dansk I 1. Klasse. Jeg har lige sagt farvel til en 3. Klasse, så har haft lidt svært ved at huske hvad de kan i 1. Klasse. Jeg vil spændt følge med fremover.
    Har før brugt nogle af dine materialer I min "gamle" klasse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Jeg håber du finder en masse ting du kan bruge :-) Der er klart mest på bloggen til 1.-2. klasse, og mon ikke der kommer mere til hen af vejen. ;-)
      Mvh. Susanne

      Slet