User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

22 oktober 2015

Læseforståelsesopgaver afprøvet

Så blev min 2. klasse endnu engang forsøgskaniner - men det tager de nu meget pænt :-) Jeg blev nødt til at få afprøvet nogle af mine opgaver omkring læseforståelse for at se, om de i det hele taget gav mening. Og jeg kan heldigvis sige, at mine elever var ret begejstrede for dem! De synes, at det var nogle fine opgaver. Dog mente enkelte af dem, at teksterne var for korte/lette (brugte ark fra 3 og 4 under fanen læseforståelse). Det var også nogle af mine skrappe læsere, så det kan jeg godt forstå. Må lige overveje, hvad jeg gør... Nå, men jeg spurgte dem, hvad de tænkte om at teksten skulle læses tre gange? En af pigerne havde et fantastisk svar, som var noget i retning af, at det gav ret god mening, fordi første gang var det lidt svært, men når man læste den tredje gang, så gik det hurtigt og var let. Spørg lige om læreren havde det store smil på - det var jo lige svaret jeg var ude efter! Og der var ikke en enste der brokkede sig over, at de skulle læse den tre gange. Stort set alle nævnte, at det med at skulle tegne var dejligt. Klassens pædagog deltog i undervisningen. Han synes også ret godt om opgaverne. Og som han sagde, så lærer de børnene at kigge efter i teksten og hæfte sig ved det de læser - hvilket igen måske gør dem opmærksomme på nogle ting, som de selv kan bruge, når de skriver egne tekster; en sidegevinst jeg slet ikke havde overvejet. 
Så ergo kan jeg konstatere, at det ikke er sidste gang vi laver disse opgaver! Måske de skal på ugeskemaet???

Ingen kommentarer:

Send en kommentar